Opracowaliśmy projekt mapy wprowadzenia stref ruchu uspokojonego, czyli takich, w których maksymalna prędkość wynosi 30 km/h. Teraz chcemy zweryfikować wstępne propozycje i wspólnie określić docelowy kształt sieci dróg objętych uspokojeniem ruchu.
Dlaczego strefy Tempo 30?
Wieloletnie badania prowadzone na całym świecie potwierdzają, że uspokojenie ruchu do prędkości 30 km/h podnosi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg*. To powszechnie uznana granica prędkości, przy której 90% zdarzeń drogowych nie ma żadnych skutków dla zdrowia.
Dzięki zastosowaniu środków fizycznych (np. wyniesionych przejść dla pieszych, skrzyżowań czy progów zwalniających) i organizacyjnych (np. wyznaczanie miejsc postojowych na jezdni czy wprowadzanie skrzyżowań równorzędnych) tworzymy ulice kompletne – bezpieczne, przyjazne, z optymalną liczbą miejsc parkingowych. Taka przestrzeń poprawia komfort i warunki życia mieszkańców oraz redukuje negatywne oddziaływanie transportu na środowisko naturalne, przy jednoczesnym zapewnieniu dostępności dla wszystkich użytkowników.
Co oznacza uspokojenie ruchu?
Uspokojenie ruchu to w skrócie:
-
Poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg: kierowców, pasażerów, rowerzystów i pieszych
-
Skuteczne ograniczenie przekraczania dopuszczalnej prędkości oraz wsparcie w egzekwowaniu przepisów
-
Zapobieganie wypadkom drogowym – również tym śmiertelnym
-
Zwiększenie płynności ruchu drogowego
-
Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów zamieszkania
-
Zachęcenie do korzystania z różnych środków transportu, w tym jazdy na rowerze i spacerów
Które ulice zostaną objęte strefami Tempo 30?
Uspokojeniem obejmujemy ulice, które pełnią funkcję dojazdową, a pozostawiamy przy obecnych limitach prędkości ulice, które pełnią funkcje rozprowadzającą lub tranzytową (na przykład Aleje Jerozolimskie czy Trasę Łazienkowską). Przy wyznaczaniu stref ruchu uspokojonego w Warszawie bierzemy pod uwagę: klasę dróg, charakter ruchu na nich, ruch pojazdów transportu publicznego i uprzywilejowanych, lokalizacje obiektów często uczęszczanych przez pieszych, obecną sieć ulic o ruchu uspokojonym oraz odległości z wnętrza projektowanych stref do najbliższej drogi o funkcji rozprowadzającej. Wstępne założenia zakładają wyznaczenie obszarów do wprowadzenia stref ruchu uspokojonego (stref Tempo 30 i stref zamieszkania) na drogach klasy D (dojazdowe), L (lokalne) i wyjątkowo Z (zbiorcze).
* Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), “Global Plan. Decade of action for road safety 2021-2030”, 2021
Zapoznaj się:
z projektem mapy na stronie www >>>
lub w formacie .pdf
oraz jej opisem
(pliki otwierają się w osobnych kartach)
Konsultacje społeczne się zakończyły, trwały od 14 października do 30 listopada 2022
Ze względu na dużą liczbę zgłoszeń i uwag, które wymagają indywidualnego odniesienia się do większości z nich, publikacja raportu ulega opóźnieniu.
W ramach konsultacji wpłynęły 1030 wiadomości email, 153 uczestników wzięło udział w konsultacjach online (w tym 761 wiadomości na czacie podczas spotkań), 32 osoby złożyły uwagi pisemnie podczas dyżurów konsultacyjnych oraz otrzymaliśmy 11 pism poprzez kancelarię urzędu.